De eerste tien dagen in Nieuw-zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart Winters - WaarBenJij.nu De eerste tien dagen in Nieuw-zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Bart Winters - WaarBenJij.nu

De eerste tien dagen in Nieuw-zeeland

Door: Bart Winters

Blijf op de hoogte en volg Bart

24 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Nelson

1e update
Zo.. de eerste week zit er al weer op. Deze eerste week mag ook wel een ´goede start´ genoemd worden.
Allereerst stond er en lange en zware reis op het programma. Een vlucht van 12 uur naar Hong Kong om daar vervolgens 13 uur te wachten op de volgende vlucht. We arriveerde in Hong Kong om 8 uur ´s ochtends lokale tijd. Een prima tijd om even de stad te gaan verkennen dachten wij. Echter was het voor ons gevoel geen 8 uur ´s ochtends, maar 2 uur 's nachts. Het eerste uur op het vliegveld waren we nog steeds stug van plan om de stad in te gaan. Visum aangevraagd, alles geregeld, om vervolgens in slaap te vallen op een ijskoud ijzer bankje in de aankomst hal. Na 6 uur slapen, wat op dat bankje echt het maximum was, hebben we ons de resterende 7 uur voornamelijk bezig gehouden met het bezichtigen van Hong Kongenaren/ Hong Kongse / Hong Kongianen/ of gewoon Chinezen. Prima vermaak trouwens, maar 7 uur is gewoon heel lang. Na deze bijzonder enerverende nacht mochten we ons gaan klaar maken voor een 12 uur durende vlucht naar Auckland. De vluchten waren overigens super.
Aangekomen in Auckland konden we direct naar het van te voren geboekte hostel. Hostel midden in het centrum, kamer op de tiende etage, prima uitzicht. Auckland is met ruim een miljoen inwoners de grootste stad van Nieuw-zealand. Dit was ook te zien aan het leven in de stad, zo wel 's nachts als overdag. We bleven er twee dagen, maar hebben dankzij een enorme jetlag (12 uur tijdverschil) en slecht weer (cycloon Lucy) niet heel veel van de stad gezien . Vervolgens konden we onze huurauto ophalen om de reis echt te gaan beginnen. Ohja, links rijden. Dat links rijden gaat eigenlijk best prima, 5 minuutjes wennen, maar dan gaat het wel. Het bedieningspaneel dat compleet andersom is, is daarentegen minder wenbaar. Ik heb denk ik wel 30 keer de ruitenwisser aangezet op het moment dat ik de richtingaanwijzer wilde aanzetten.
Inmiddels zijn we in Rotorua. Een stad vol met vulkanische activiteit. De afgelopen dagen hebben we een prachtige kustroute gereden die ons bij talloze hobbit dorpjes en uitgestrekte witte stranden bracht. Het landschap in Nieuw zealand is echt fantastisch. Het is hier overal mooi. Een fanatieke Japanner zou hier makkelijk 1Gigabyte aan foto´s vol maken per dag. Hoogte punt tot nu toe voor mij: hot water beach, een wederom wit strand met helder blauwe zee. Echter biedt dit strand de mogelijkheid om te ´jacuzzien´ (fijn werkwoord trouwens) op het strand. Door middel van vulkanische activiteit komt er op sommigen plaatsen kokend heet water uit de grond. Je kunt dus in het zand een soort van zitplaats graven (walhalla voor de Duitsers). Als je er vervolgens in gaat zitten moet je nog oppassen dat je voeten niet verbranden, zo warm. Dit terwijl de zee 5 meter verderop is.

2e update

Zo, weer een paar dagen verder. Weer eens beschikking over WIFI.. want wat dat betreft liggen ze hier in Nieuw-zeeland behoorlijk achter. Dit geldt trouwens niet alleen voor WIFI, het land is uiteraard een ver ontwikkeld land, maar is op sommigen fronten beduidend minder ontwikkeld dan Europa of de USA. Anyway, vandaag een fantastisch hike gehad. Ik ben zelf niet zo van het hiken en wandelen. Maar vandaag was echt fantastisch. We hebben de Rotario Alpine Crossing gelopen, een 20 kilometer lange en 8 uur durende route naar en op een vulkaan. De route bereikt een hoogte van 2000m, dus behoorlijk klimmen en dalen. Maar elke stap was het uitzicht en de beelden waard. Het contact met heel veel mede backpackers heeft er voor gezorgd dat we precies weten wat we willen en gaan zien op het zuider-eiland. Dus nu eerst 2 dagen in Wellington, en dan kunnen we door naar het tweede deel van Nieuw-zeeland. Tot dusver is het allemaal bijzonder satisferend.

3e update

´Wellington is terecht de hoofdstad van Nieuw-zeeland´, kan ik concluderen terwijl ik op de ferry naar het zuider eiland zit. Bij het inrijden van de stad werd al direct duidelijk dat deze stad 10x zo veel sfeer heeft dan Auckland. Daarbij kent de stad een super architectuur. De stad heeft iets weg van San Fransisco, of andersom natuurlijk.

De afgelopen dagen hebben we doorgebracht met een groep backpackers. Twee auto´s, acht man. Echter heeft iedere reiziger zijn eigen plannen, dus zitten we nu weer met zijn twee op de boot. De anderen komen morgen ook naar het Zuider eiland, dus het plan is om ze weer te treffen. Het Zuider eiland zou fantastisch moeten zijn, en volgens vele reizigers is 9 dagen (die wij hebben) niet genoeg. Wij denken er daarom momenteel ook over om een paar dagen Nieuw-zeeland toe te voegen. Het zou jammer zijn als je een paar highlights zou moeten missen, aangezien het een land is waar ik waarschijnlijk nooit meer terug kom. Daarbij heb ik de afgelopen week een heel belangrijk gegeven van ´backpacken´ geleerd, en dit is dat een strakke planning niet werkt. Er moet namelijk steeds veel geregeld worden en het is simpelweg relaxer als je dit op een lager tempo kan doen. Anders ben je bijna de hele dag aan het inpakken- uitpakken, inchecken-uitchecken, boeken- annuleren.

Tenslotte wil ik nog even aanhalen dat wij als Nederlanders heel erg welkom zijn in Nieuw- zeeland. De eerste dagen viel mij al op dat de locals hier erg enthousiast reageren als ik hun vraag ´where are you from?´ beantwoord. Onderweg van Taupo naar Wellington kwamen we een ´Dutch market´ tegen. Hier moesten wij natuurlijk naar binnen. In gesprek geraakt met de shop eigenaar, en nu blijkt dat 9% van de bevolking hier Nederlandse achtergrond heeft. Ik wist wel dat we deel uit maakte van hun geschiedenis, maar 9% is best behoorlijk.

Nagoed, genoeg geluld, komende dagen staan Marlborough Sounds en Abel Tasman op het programma. Later meer.


4e update:

Weer helemaal terug in de relaxte sfeer gekomen op het zuider eiland. De afgelopen twee dagen zijn we naar Golden bay (dat bekent staat om haar goude standen) en naar Marlborough sounds gereden. Prachtig. Het landschap is oneindig mooi en het blijft verassen. Gisteren in een horror hostel geslapen. Het lag boven op een berg en het leek alsof dit gebouw direct uit een film uit de SAW-reeks is genomen. Zo'n onverzorgde, langharige, tandloze man achter de receptie. Maar goed, dat hebben we overleeft. In tegendeel zelfs, zijn we vandaag terecht gekomen in het meest schone en luxe hostel ooit. En dit tegen een magere 18 euro per persoon per nacht. Hostels zijn over het algemeen behoorlijk duur hier, net zoals supermarkten en benzine. Is ook niet gek, wat het stikt hier van de backpackers.

Morgen gaan we kayakken op zee in het Abel Tasman National park. Iedereen begrijpt dat dit natuurlijk super vet is. Abel Tasman is trouwens de Nederlandse ontdekker van Nieuw-zeeland. Dit staat ook weer in verband met de 9% bevolking met Nederlandse achtergrond.

Ohja, eerder zei ik iets over het verlangen van ons verblijf in Nieuw-zeeland. Dit gaat toch niet door. Uiteraard blijven we alles lekker relaxed doen, maar ik ben en blijf een planner, dus ik weet zeker dat we alles gezien krijgen in de nog 9 dagen die wij hebben.

Dit wassiee weer. Ik plaats dadelijk ook wat foto's voor wat visuele ondersteuning van dit 'dagboek'.

  • 24 Maart 2014 - 14:22

    Marcel Winters:

    Wat leuk om te lezen dat (bijna) alles meevalt, genieten daar dus! En goed om te leren voor 'later' wat goed is en wat niet, de narrowmindness raak je volledig kwijt zo...enjoy

  • 25 Maart 2014 - 09:58

    John De Brouwer:

    Héél erg leuk wat te horen van jullie.Het lijkt een leuk, spannend avontuur te zijn/worden op jullie reis. Geniet er maar van zolang je nog jong bent, het is in ieder geval een leuke ervaring die niemand je meer af kan nemen. Wij wensen jullie een hele fijne reis toe en verheugen ons al om weer wat va jullie te horen.
    Lieve groetjes ook aan Stefanie, Johnny en family

  • 29 Maart 2014 - 08:31

    Rian :

    Mooie foto's bart. En die selfies vind ik ook fijn.
    Kan ik je af en toe eens zien.
    Verheug me weer op de volgende foto's en verslag, wellicht heb je in Australië betere WiFi .
    Groet xx

  • 29 Maart 2014 - 14:11

    N. De Brouwer:

    We hebben met veel plezier de foto's bekeken. Je waant je compleet in een andere wereld. Het lijkt me super dit allemaal mee te kunnen maken. We kijken nu al uit naar weer een volgende stap. Geniet maar lekker verder, dan genieten wij ook.
    Veel liefs van ons, opa en oma xxx

  • 01 April 2014 - 16:52

    Rob:

    Hee vriendjes!

    Wat fijn dat ik inmiddels ook wat van jullie kan lezen (dank oma) (minder bedankt mam) Ik zal jullie alle jaloezie die in me op komt en ik het liefst naar jullie zou willen schreeuwen maar besparen. Ik heb nog getracht jullie jaloers te maken met alle fantastische dingen die hier in het altijd gezellige Brabant gebeuren maar kwam al snel tot de conclusie dat dat weinig zoden aan de dijk zou zetten. Ik vrees dat ik niet verder kom dan een anekdote over een truttig avondje Stratumseind of een foto van mij op de bank met een kop bosvruchtenthee. Of er bij onze Oosterburen nog nieuwtjes zijn weet ik niet. Hoewel ik het ten zeerste betwijfel zal John wel een gil geven wanneer er iets spannends gebeurt met Angela Merkel. We kunnen concluderen dat jullie de komende tijd regeren op gebied van 'spannende avonturen'.
    Ik had het plan om dit berichtje af te sluiten met een kekke wens of een wijze les. Het volgende kwam in me op: 'Doe geen dingen die ik ook niet zou doen.' Wat zoiets betekend als 'Doe vooral alles, geniet van alles en iedereen die je tegen komt en ben vooral heel lief voor je meisje.'
    Kus!

  • 02 April 2014 - 17:55

    Belia:

    Prachtige foto's Bart.
    Lekker genieten van deze unieke periode.

  • 08 April 2014 - 19:36

    Pa:

    Hee junior, we missen de tweede update & foto's van jullie avonturen en belevenissen van dag 11 tot dag 30...?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 10 Maart 2014
Verslag gelezen: 293
Totaal aantal bezoekers 5946

Voorgaande reizen:

12 Maart 2014 - 27 Juli 2014

Wereldreis

Landen bezocht: