Australie #1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Winters - WaarBenJij.nu Australie #1 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Bart Winters - WaarBenJij.nu

Australie #1

Door: Bart Winters

Blijf op de hoogte en volg Bart

13 April 2014 | Australië, Sydney

Update 7/ Australie

Inmiddels alweer ruim een week in Australie. Melbourne, de stad waar ons vliegtuig landde, is de eerste bestemming. Een stad met ruim 3.5 miljoen inwoners, net als Sydney overigens. Zoals verwacht dus een gigantische stad met bijzonder veel hoge en mooie gebouwen. De stad beschikt over talloze shopgelegenheden en kent een heerlijke sfeer. We hebben drie dagen doorgebracht in Melbourne, en ons geen moment verveeld. Beetje rond lopen, koffietje drinken, foto’tjes maken, chillen in het park etc. Dit is exact wat we nodig hadden na Nieuw-zeeland dat ons drie weken lang voornamelijk landschap heeft gegeven. Hoe groot een stad ook is, na een paar dagen rondstruinen heb je het wel allemaal gezien. We besloten om de Great Ocean Road te gaan rijden. Een wereldberoemde kustroute van ongeveer 300 km ten westen van Melbourne. Deze kustroute heeft tal van prachtige bezienswaardigheden waaronder the ’12 Apostles‘ en Bellsbeach, het dorpje waar surfersmerken als Ripcurl en Quicksilver geboren zijn. Vast wel ooit van gehoord of gezien. Tevens stikt het op deze route van Kangaroo’s, Koala’s, emu’s en uiteraard nog veel meer dieren die het niet waard zijn om op te noemen. Stefanie had hier uiteraard de tijd van haar leven en schoot, terwijl ze de gekste geluiden maakte, haar hele camera geheugen in mum van tijd vol. We hebben deze rit gemaakt samen met twee andere jongens die we hebben leren kennen. We kregen een goed aanbod via ons Hostel van Juicy Campervans, dus hebben we een paar dagen met een camper rond gereden en uiteraard ook op een camping geslapen. Lekker bbq’en en veel te krap slapen zijn hier onder andere onderdeel van. Hartstikke leuk en gezellig, zeker geen spijt, maar een paar dagen is genoeg. Na deze route zijn we opgesplitst en zijn Stefanie en ik direct met de nachtbus naar Sydney vertrokken. Sydney, de grote bekende stad uit Australie. De stad met het wereldberoemde ‘Opera‘ gebouw. Uiteraard hebben we dit gebouw, nadat we hadden ingecheckt en gesetteld, direct bezocht. Ja, mooie architectuur, klopt. Maar in werkelijkheid een bijzonder irritante plek om te zijn. Het stikt er van de Chinezen met veel te grote camera’s en niet te vergeten :Ipads. Op zo’n plek will je toch wel een foto hebben, gewoon om te hebben en om er geweest te zijn. Maar werkelijk waar, het kost een uur voordat je een moment hebt gevonden dat je zonder andere mensen, samen met ‘het gebouw‘ op de foto kan. Ik geef op zo’n moment de moed toch al een snel op. Voor de rest is Sydney uiteraard een grote stad met veel hoge en indrukwekkende gebouwen. En ja, Sydney heeft ook cliché getrouw; elke avond vuurwerk. We zijn nu drie dagen in Sydney, en hebben (dankzij een cycloon een stuk noordelijker in Australie) niet zo‘n denderend weer. Vanaf morgen wordt het weer een stuk beter. Aangezien wij vandaag ons hostel verblijf in Sydney hebben verlengd, blijven we nog 5 dagen in Sydney. Even iets anders, iets wat ik wel grappig vond. Canberra is de hoofdstad van Australie. Ik vroeg me al wel vaker af waarom dit zo is. Nu blijkt dat Melbourne en Sydney jaren lang hebben gevochten over welke stad er hoofdstad zou moeten zijn. Omdat ze er nooit uitgekomen zijn, hebben ze de landkaart gepakt, exact in het midden een stip gezet, en zijn ze vervolgens daar een stad gaan bouwen: Canberra. Ik kan dus niet wachten om mijn persoonlijke oordeel te plaatsen over welke stad naar mijn mening de hoofdstad zou moeten zijn. Ten opzichte van Melbourne heeft Sydney het voordeel dat het aan de zee ligt, het heeft diverse mooie stranden (die wij morgen gaan bezoeken) en een mooie grote haven. Echter viel het uitgaansleven in Sydney bijzonder tegen. Ik had het gevoel dat ik regelrecht in een aflevering van Geordie shore werd gezet. Maar goed, we hebben nog een paar dagen om een oordeel te vellen.

• 14 April 2014 - 13:29

N. De Brouwert:

Koala's, Kangaroe's, De Opera, dat is het echte Australië.

Ik wist, dat én Melbourne én Sydney beiden niet de hoofdstad van Australië waren, maar de naam Canberra heb ik nooit goed kunnen onthouden. Misschien vanaf nu wel.
    Goed van jullie dat de plannen zijn aangepast. Je moet alles ook een beetje op je in kunnen laten werken, vooral als dit alles maar een eenmalige gebeurtenis wordt.
    Geniet maar fijn verder.

Liefs, opa en oma xxx

• 20 April 2014 - 16:40

Toos Winnters:

Hallo Bart en Stefanie Bedankt voor het leuke mail bericht.Met mij gaat het goed.Vandaag koffie gedronken met Marcel Rian en Joep en daarna fanatiek en leuk gekaart. voor Nederlandse begrippen hebben we mooi weer.
    Fijn dat het met jullie zo goed gaat en jullie zoveel zien en genieten.
    Boffers om zo jong al zo'n reis te kunnen maken.
    Ik volg en zie hoe mooi het is op mijn I pad.
    Geniet maar veel, blijf voorzichtig zodat ik jullie weer heelhuids terug zal zien!
    Heel veel liefs. Oma Toos xxxxx